Afvallen met wandelen

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Afvallen door wandelen?

Is wandelen alleen voldoende om af te vallen? Als afvallen door alleen wandelen mogelijk was, had iedereen deze methode gehanteerd en was iedereen dagelijks buiten aan de wandel. Het antwoord op de eerste vraag is dus ‘nee’. Wil je afvallen en effectief wandelen? Pas dan deze tips toe.

Het belang van energiebalans

Om je vetpercentage te verlagen, is het belangrijk je voedingspatroon en beweegpatroon aan te passen. De batterij laadt op door voeding. Hij loopt weer leeg door de energie uit je eten te gebruiken. Energiebalans is bepalend om lichaamsvet en gewicht kwijt te raken. De energiebalans is de hoeveelheid energie die je dagelijks tot je neemt ten opzichte van de hoeveelheid energie die je verbruikt. Als je net zoveel energie binnenkrijgt als je verbrandt dan ben je in ‘energiebalans’. Je lichaamsgewicht blijft stabiel.

Elke vorm van bewegen is goed. Hoe meer je beweegt, hoe gezonder je wordt. Kortom: bewegen is goed, meer bewegen is beter. Bewegen kan om diverse redenen inzetten. Je kan bewegen om fitter te worden, op gewicht te blijven, meer energie te krijgen, extra calorieën te verbranden en om spiermassa op te bouwen.

Het belangrijkste is dat je er plezier aan beleeft. Zolang je iets doet wat je leuk vindt en je ondervindt daar de resultaten van, zal je dat voor de lange termijn kunnen blijven volhouden. Vind jij wandelen super fijn en doe je het graag? Ga dat dan vooral doen! Vind je het juist niets? Kies dan voor een andere vorm van bewegen. Zwemmen, fietsen of fitnessen zijn andere vormen die je niet alleen maar in beweging zullen houden, maar ook zichtbaar resultaten zullen opleveren.

Sterk van start!

Stel jezelf een heldere doel op. Een aantal vragen die je op weg zullen helpen zijn:

  • Met welke reden ga jij wandelen?
  • Waar ga je wandelen, welke route?
  • Hoe lang ga je wandelen per keer?
  • Wanneer ga je wandelen (welke dagen, welk tijdstip)?
  • Met wie ga ik wandelen?
  • Hoelang geef je jezelf de tijd om je doel te behalen?

Maak het je verder niet te moeilijk. Al heb je een perfect uitgewerkt plan, het komt er uiteindelijk op neer om het gewoon in de praktijk te doen.

Als het gelukt is je doel [grotendeels] te behalen, kan je jezelf een nieuw doel stellen. Is het niet gelukt? Wees dan lief jezelf en kijk naar dingen die je wel hebt gedaan en behaald. Negatief denken en de slechte dingen belichten zal je namelijk nooit verder op weg helpen. Bedenk dat iedereen wel eens een steekje zal laten vallen, zelfs topsporters, en dat je altijd weer de gezonde draad kunt oppakken. Probeer achter te komen waarom het niet gelukt is en stel je doel bij.

Wandelen met overgewicht

Start met een rustig tempo. Kies een route uit met zitplekken en hanteer telkens een zit plek als rustpunt. Zo voorkom je dat de belasting je te snel te groot wordt en voorkom je blessures. Deze manier van werken is belangrijk, omdat lopen met extra gewicht veel meer belastend is op je gewrichten. Even tussendoor rusten helpt je conditioneel, maar ook mentaal om door te blijven gaan. Luister altijd naar je lichaam en ga niet altijd door de pijn heen. Sommigen mensen hebben een enorm sterk karakter en bijten zich door de moeilijkste dingen heen. Soms is het juist goed om even op de rem te trappen! Luister naar wat jou lichaam aangeeft en nodig heeft. Wil je beginnen met wandelen en ben je op zoek naar de houvast van een trainingsschema? Dan kun je dit oefenschema gebruiken. Hiermee ga je in 8 weken rustig van start zodat je een loopritme ontwikkelt dat je kunt aanhouden zonder buiten adem te raken.

Twijfel je of vind je het spannend om weer te beginnen met wandelen? Neem dan contact op met leefstijlcoach en personal trainer Berkay

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Wellicht ook interessant

Scroll naar top