Borstvorming bij mannen

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Gynaecomastie of te wel borstvorming is niet iets dat je graag als man wilt hebben. Het komt echter vaak voor. Mannen zullen zich vaak hiervoor schamen, wat ook begrijpelijk is. Je wilt namelijk als man een goed ontwikkeld borstspier hebben, maar laat je de borsten verder over aan je vrouw of vriendin. Het kan zelfs een reden zijn om niet meer te sporten, te zwemmen of op het strand je shirt uit te trekken. Gelukkig is er wat aan te doen: met liposculptuur, het weghalen van klierweefsel of een combinatie van beide krijg je weer een normaal, mannelijk silhouet, maar ook met voeding. Je leest het in deze blog!

Doelgroepen

Gynaecomastie komt vaker voor bij bepaalde groepen, waaronder:

  1. baby’s, vanwege het oestrogeen van hun moeder
  2. tieners, vanwege veranderende hormoonspiegels
  3. die ouder zijn dan 50
Spiermassa ontwikkelen en onderhouden is van cruciaal belang!

Oorzaken

Er zijn verschillende mogelijke oorzaken van gynaecomastie, waaronder:

  1. hormoonveranderingen
  2. bepaalde antibiotica gebruiken
  3. medicijnen gebruiken die de werking van testosteron blokkeren
  4. overmatig alcoholgebruik
  5. het nemen van bepaalde psychiatrische medicijnen of medicijnen tegen maagzweren
  6. het nemen van kruidensupplementen die fyto-oestrogenen bevatten
  7. met tea tree olie of lavendellotions
  8. illegale drugs gebruiken, zoals anabole steroïden of androgenen
  9. overmatig lichaamsvet
  10. lever- of nierziekte
  11. bepaalde soorten tumor
  12. overactieve schildklier
  13. andere aandoeningen die lagere testosteronniveaus veroorzaken

Echter, voor veel mannen is overmatig borstweefsel niet de oorzaak van ‘man boobs’.

Net als de buik kan de borst vet ophopen. In deze gevallen kunnen lichaamsbeweging en veranderingen in het dieet hun uiterlijk verminderen. Let nou gewoon op wat en hoeveel je eet! Lastig dan neem je contact op met een coach die je daarbij kan helpen!

Bro science!

Aangezien mannelijke transgender patiënten oestrogenen gebruiken om de borstgroei te stimuleren, is aangenomen dat soja hetzelfde effect zou kunnen hebben. Dit lijkt een mythe te zijn, of wordt in ieder geval niet ondersteund in de medische literatuur.

Italiaans studie

Een Italiaanse studie uit 2004 van kinderen die op soja-eiwitformules waren grootgebracht, toonde geen gynaecomastie, geen vroege puberteit, geen veranderingen in hun botten en geen andere tekenen van verknoeide hormonen.

Bij het verkrijgen van antwoorden is het van belang om je eigen ervaring mee te nemen, maar ook te kijken naar de wetenschap en zelfs daarin kritisch te blijven wat gepubliceerd wordt! Soms is er meer onderzoek nodig om iets keihard te kunnen bekrachtigen!

Meer onderzoek nodig

Ik moet erop wijzen dat ik bij het zoeken naar studies omtrent ‘soja en gynaecomastie’ slechts drie relevante artikelen kon vinden, maar je zal blij zijn te weten dat de voortplantingsorganen van mannelijke borsten niet nadelig werden beïnvloed door het innemen van soja.

Interessant geval

Er is een interessant geval van een 60-jarige man die grote oude toeters ontwikkelde en voor antwoord aan een klierkliniek voorlegde. Zijn gynaecomastie ging uiteindelijk weg toen ze ontdekten dat hij OP EEN DAG 3/4 van een 3,7 liter sojamelk dronk en hem vertelde het niet meer te drinken. Met alle miljoenen mensen die dagelijks soja binnenkrijgen (er zijn landen waar soja een hoofdbestanddeel is van het “normale” dieet), is het geruststellend dat er één casus is van één man wiens borstweefsel gevoelig was voor sojaproducten.

Plaatselijk gewicht verliezen?

Hoewel het voor een persoon onmogelijk is om gewicht te verliezen op een specifieke plaats op het lichaam, kunnen gerichte borstoefeningen hen helpen meer spieren in de borst te krijgen, wat kan helpen het uiterlijk van borstweefsel te verminderen.Bovendien, hoe meer spieren iemand heeft, hoe sneller zijn stofwisseling werkt en hoe meer calorieën hij zal verbranden.

Houd je aandacht nog even erbij!

Dieet

Over het algemeen zijn de beste veranderingen in de voeding die klein en duurzaam zijn. Vaak is een dieet erg moeilijk vol te houden en kan het leiden tot het terugwinnen van verloren gewicht.

De Centers for Disease Control and Prevention (CDC) raden aan om af te vallen met een snelheid van ongeveer 0,5kg tot 1kg per week. Geleidelijk gewichtsverlies is duurzamer en kan leiden tot algehele gezondheidsverbeteringen.

De CDC heeft ook enkele aanbevelingen opgesteld om de calorie-inname te verminderen. Waaronder:

  1. waar mogelijk hele, rauwe groenten en fruit eten
  2. het vermijden van vruchtensappen, omdat ze geen vezels bevatten
  3. kooktechnieken hanteren waarbij niet of nauwelijks vet gebruikt, zoals stomen, koken of bakken
  4. kiezen voor heel fruit boven gedroogd fruit
  5. ongezonde snacks vervangen door fruit of groenten

Behoorlijk wat informatie. Start bij de basis en bouw vanuit daar verder voort. Beweeg wekelijks en let op je voeding, zodat je lichaamssamensteling mee verandert. Mocht het toch zo ver zijn dat er weinig zichtbaar verandering optreedt, raadpleeg dan even je huisarts.

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Wellicht ook interessant

Scroll naar top