De effecten van een slechte slaap op sportprestaties

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Het belang van goede slaap wordt door veel mensen onderschat. Genoeg goede slaap houdt je hersenen gezond en zorgt voor optimaal herstel van het lichaam. Slaap is de periode van inactiviteit en afwezigheid van wakend bewustzijn, waarbij het lichaam tot rust komt. In deze blog leer je wat de effecten op (sport)prestaties kunnen zijn door een slechte slaap.

Optimalisatie van slaap

Een van de belangrijkste doelen van mensen die ik heb gecoacht en nog steeds coach is het verbeteren van hun lichaamssamenstelling. Ze hebben waarschijnlijk gehoord hoe belangrijk het is om hun voeding te trainen en aan te passen. Hoewel¬†dit hele belangrijke aspecten zijn, is een goed onderwerp dat niet de aandacht krijgt, maar het wel verdient: een goed herstel. Vooral als het gaat om slapen. Met Optimaal Leefstijl focussen we op alle facetten om zo een duurzaam gedragsverandering te kunnen¬†realiseren met optimaal resultaat.👏
⠀
De meeste mensen kunnen het belang van slaap op een oppervlakkig niveau waarderen, maar zijn zich vaak niet bewust van hoe schadelijk gebrek aan slaap de lichaamssamenstelling kan zijn.‚Ā†🧐

Onderschat het slapen niet. Jouw rust is het moment dat je lichaam sterker, vitaler en fitter wordt!

De effecten van slaaptekort

  • Je gevoelens van vermoeidheid zullen toenemen en als reactie kan de eetlust toenemen om je lichaam meer energie te geven om te functioneren. Specifiek de eetlust voor suikerrijke en vetrijke voedingsmiddelen.
Omdat het lichaam minder goed heeft kunnen rusten en minder goed zich heeft kunnen opladen, zal je op die dag meer gaan eten!
  • Het heeft zeer krachtige spier afbrekend effect. Een van de adaptieve reacties op slaapgebrek is een verminderd metabolisme in rust samen met verhoogde ghrelineconcentraties die vetretentie bevorderen. Met andere woorden je begint hormonaal uit balans te raken.❌
Als het lichaam niet optimaal kan rusten, zal je bewust en onbewust andere gedragingen vertonen en begin je hormonaal uit balans te raken. Het lichaam is slimmer dan wij zelf denken en wilt je namelijk zo goed mogelijk laten functioneren!
  • Er is aangetoond dat het verschillende prestatiestatistieken be√Įnvloedt. Het heeft invloed op explosieve kracht, snelheid, reactietijd en co√∂rdinatie.
In de topsport wereld wordt er veel waarde gehecht aan rust, zodat het lichaam als een machine optimaal kan presteren wanneer dat nodig is!
  • Het kan leiden tot verminderde prestaties, vooral vanwege de negatieve invloed op het humeur, waardoor de intrinsieke motivatie om te trainen afneemt.〽️
Als je jezelf fut of slecht vloed, zal je minder zin hebben om bepaalde taken uit te voeren. Dat geldt net zo goed voor het uitvoeren van een training!

Gouden tip!🏆

Met deze factoren in gedachten, raad ik ten eerste aan dat je jouw slaappatronen beoordeelt en begint met het maken van slaapplannen. Dit kan al zijn dat je jouw telefoon weglegt 1-2 uur voor het slapen gaan.

Geen idee hoe je verder moet? KISS: Keep It Stupid Simple. Maak het je niet te moeilijk en maak kleine stappen om na verloop van tijd steeds meer en beter grip te krijgen op een goede nachtrust.

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Wellicht ook interessant

Scroll naar top