Effectief vet verbranden

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Bij afvallen denken mensen direct aan gewicht verliezen. Maar wat je eigenlijk wilt is vet verbranden! Maar hoe verbrand je vet en wat gebeurt er met het verbrand lichaamsvet? In deze blog lees je hoe je efficiënt vet kunt verbranden en wat er gebeurt met het lichaamsvet dat verbrand is.

Energiebalans

Het krijgen van energie doen we door te eten en drinken. Dit wordt vervolgens gebruikt om onder andere het lichaam warm te houden, eten te verteren en om te bewegen. Vergelijk je lichaam maar met een auto die pas rijdt als er benzine ingepompt wordt. Is er geen benzine, dan zal de auto ogenschijnlijk nog een klein stukje rijden, maar uiteindelijk moet je de tank vullen wil je met volle snelheid kunnen rijden.

De energiebalans bepaalt of we op gewicht blijven, aankomen of afvallen.

  • Eet je meer calorieën dan je nodig hebt? dan kom je aan in lichaamsgewicht. Dit hoeft niet specifiek vet te zijn, want ook door lichaamsvocht zal je zwaarder worden!
  • Eet je minder calorieën dan je nodig hebt, dan zal je afvallen in lichaamsgewicht. Ook dit hoeft niet specifiek vet te zijn. Het afvallen gaat namelijk gepaard met lichaamsvocht!
  • Eet je de hoeveelheid calorieën dat het lichaam nodig heeft, dan zal je op gewicht blijven.
Energiebalans is leidend in het vetverbrandingsproces!

3 tips om vetverbranding te stimuleren

Er kunnen talloze tips naar voren geschoven worden. Het doel van het geven van tips is echter om kort en krachtig je verder op weg te helpen. Deze 5 tips zullen dat zeker doen en daarbij geeft het je een verbeterd beeld hoe het proces van vetverbranding gestimuleerd kan worden, terwijl je een gebalanceerd leefstijl naleeft!

  1. Optimale stofwisseling

    Voor een goede vetverbranding is het belangrijk dat de stofwisseling optimaal is. Door een aantal kleine wijzigingen in je eetpatroon aan te brengen kun je de stofwisseling verhogen en vet verbranden.

    • Eet altijd een goed ontbijt. Een stuk fruit is voor moeilijke eters al een goede stap op weg. Je wilt dat de motor direct goed op gang komt. Je gaat toch ook niet zonder benzine de weg op?
    • ​Eet in ieder geval 3 maaltijden op een dag: ontbijt, lunch en avondmaaltijd. Tussendoor reken je niet als maaltijd, maar gewoon als tussendoor. Kies voor een gezond tussendoortje zoals fruit, groente of noten.
    • ​Als je wakker wordt, drink 1 tot 2 glazen water. Water zorgt voor een optimale stofwisseling. Vooral na een aantal uur te hebben geslapen droogt het lichaam een beetje uit. Vul daarom je vochtvoorraad weer aan door direct een glas of twee water te drinken!
    • Zorg voor een goede samenstelling van iedere maaltijd. Een goede verhouding tussen eiwit, vet en koolhydraten is belangrijk voor een gebalanceerd en gezond leefstijl.
  2. Beweeg meer en doe aan krachttraining

    Met cardio oefeningen zoals hardlopen of fietsen verbruik je over het algemeen meer energie dan met krachttraining. Echter heeft krachttraining het voordeel dat je spiermassa opbouwt, wat belangrijk is bij vet verbranden. Het zorgt ervoor dat je tijdens het afvallen geen spieren verliest maar spiermassa opbouwt. Dit houdt in dat de ruststofwisseling stijgt en je dagelijks meer energie verbruikt en dus sneller kan afvallen en vet verbranden! Tot 15 uur na een krachttrainingssessie wordt er nog steeds calorieën verbrand. Bovendien is de vetverbranding met ongeveer 60 procent verhoogd. Ideaal als vet verbranden je doel is. Krachttraining is dus zeker de beste sport om vet te verbranden!

  3. Eet voldoende

    Mensen die willen afvallen, gaan angstvallig calorieën en maaltijden vermijden. Hoe minder hoe beter, lijken ze te denken. Juist wanneer je wilt afvallen moet je blijven eten. Het belangrijkste hierbij is om zoveel mogelijk producten te eten die lager of laag in calorieën zijn. Kies dus voor light producten, crackers, beschuitjes in plaats van sneetjes brood en groentes. Groentes zijn rijk aan vocht en volume, waardoor je een vol gevoel zult krijgen. Lust je het niet? Hanteer kleine stukjes bij je cracker met kaas of voeg kruiden aan toe!

Eet voldoende. Juist als je wilt afvallen moet je blijven eten. Kies voor volume en vochtrijke producten en producten die lager of laag in calorieën zijn!

Misvatting bij personal trainers

De meest voorkomende misvatting bij personal trainers is dat de ontbrekende massa wordt omgezet in energie of warmte. De meeste massa wordt echter als koolstofdioxide uitgestoten!

In een publicatie uit British Medical Journal laten de auteurs zien dat voor het verliezen van 10 kg vet 29 kg zuurstof nodig is en dat dit metabolische proces 28 kg kooldioxide en 11 kg water produceert.

Als je de atomen in 10 kilogram vet volgt als ze ‘verloren’ gaan, wordt 8,4 van die kilo’s als kooldioxide via de longen uitgeademd. De resterende 1,6 kilogram wordt water, dat kan worden uitgescheiden in urine, ontlasting, zweet, adem, tranen en andere lichaamsvloeistoffen, melden de auteurs.

Weet dat als je begint uit te ademen en in hyperventilatie gaat, dan je met meer of sneller ademen je niet vet gaat te verliezen.

Het antwoord zal eigenlijk altijd hetzelfde blijven: dieet en lichaamsbeweging zullen altijd koning zijn om vet te verliezen!

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Wellicht ook interessant

Scroll naar top