Fit tijdens carnaval

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Carnaval is een uitbundig, drie dagen durend volksfeest van 23 t/m 25 februari 2020. In Nederland oorspronkelijk alleen voorkomend in het zuiden, maar tegenwoordig ook gevierd in andere delen van het land. In de blog behandelen we hoe je fit kan blijven tijdens de carnaval. Daarvoor gaan we in op het eet- en drinkgedrag en krijg je een aantal tips ervoor mee om je niet brak te voelen!

FIT TIJDENS CARNAVAL

Het is weer bijna carnaval, Alaaf!!

Je zet je verstand even op nul en besluit lekker los te gaan. Het nieuws krijg je niet meer mee, je staat op met bier en schmink en gaat slapen met een voldaan gevoel en nog wat liedjes die door je hoofd dreunen.

Ondanks alle gezelligheid wil jij toch jezelf fit blijven voelen, op gewicht blijven, geen kilo’s aankomen en misschien nog wel belangrijker voor je, dat je niet dagen rond blijft lopen met die vervelende kater. In deze blog geef ik je een aantal tips mee, zodat je toch voluit carnaval kunt vieren en jezelf fit kan blijven voelen!

Carnaval wordt uitbundig gevierd in landen als Brazilië. In Vergelijking met Nederland is dit nog groter en uitgebreider dan je ooit kunt voorstellen!

WAT IS KATER PRECIES?

De reden dat je je zo slecht voelt de volgende dag (of al op dezelfde dag) is vochtverlies. Alcohol onttrekt vocht aan je lichaam en dit resulteert o.a. in hoofdpijn. Het lichaam breekt alcohol af, dan komen er afbraakproducten vrij die je misselijk maken. Het beste middel tegen een kater is dan ook niet drinken.

TOCH DRINKEN?

  • Bedenk dan van tevoren hoeveel je wilt drinken: 1, 10 of 20 stuks?
  • Kies eens voor een alcoholvrij biertje.
  • Kies voor een mix: mix van half bier, half spa rood.
  • Drink je iets anders, kies voor light of zero om vele kcal te voorkomen!
  • Wissel elk glas alcohol af met een glas water.
  • Drink bij thuiskomst nog flink wat water.
Bij het vieren van carnaval worden er verschillende toffe wagens gemaakt met allerlei verschillende thema’s. Super mooi om te zien, dus mis het niet!

DE VETTE HAP

Tijdens en na het stappen zal je bloedsuikerspiegel enorm schommelen. Dat is normaal, maar als je met regelmaat alcohol drinkt zorgt dat na een tijdje ervoor dat bloedsuikerspiegel enorm daalt en dan komt de vette hap.

Je bent namelijk buiten en zal niet direct naar huis gaan om wat te eten. Je wilt toch niet het feestje missen? Of wel? Je besluit toch de vette hap te nemen. Uit onderzoek is gebleken dat de top 3 van carnavalsvoedsel bestaat uit: friet, shoarma en pizza.

  • Een portie friet (150 gram) bevat 450 calorieën.
  • Een broodje shoarma (zonder saus, per 150 gram) 480 calorieën.
  • Een gemiddelde halve pizza (200 gram) 408 calorieën.
Ongetwijfeld zal je tijdens het vieren van carnaval buiten gaan eten en zal de keuze op een vette hap vallen. Een goede voorbereiding is het halve werk! Kijk daarom goed naar wat je een dag van te voren wilt gaan eten en voorkom dat je te veel kcal nuttigt!

TIP VOOR VOEDING!

Om die vette hap niet te nemen of in ieder geval niet te veel, heb ik hier een GOLDEN VOEDINGSADVIES voor je: maak voordat je op stap gaat vast het eten klaar (dag van te voren). Een grote pan soep, een stamppot of goed gevulde pasta kan je gemakkelijk invriezen. Zo sta je niet lang in de keuken en hou je genoeg tijd over om te feesten.

GOLDEN TIP!

Neem de hierboven genoemde tips mee en maak vooral veel plezier zonder jezelf schuldgevoel te geven. Alaaf!

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Wellicht ook interessant

Scroll naar top