Gezond eetpatroon 10 regels

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Gezond eetpatroon binnen handbereik

Gezond eten is meer dan 2 sneetjes volkorenbrood met Goudse kaas bij de lunch en dagelijks een stuk fruit naar keuze tussendoor. Daar start het fundament mee, maar wat nog belangrijk is om lekker te variƫren met de mogelijkheden daarbij. Wij hebben een aantal gouden tips voor je om gezond eten makkelijker in jouw leefstijl te kunnen integreren. 10 gouden tips vind je hier!

10 gouden regels

  1. Kook zelf

Dit is de manier om een gezonde voedingspatroon te eigenen. Bepaal zelf hoeveel zout, vetten en suiker je toevoegt. Maak het leuk en experimenteer door diverse maaltijden te proberen. Bij onze twaalf weken traject krijg je een volledig uitgewerkt maaltijden e-book waar je boordevol inspiraties op kunt doen voor je ontbijt, lunch, diner en gezonde tussendoortjes.

  1. Eet gevarieerd

Zo profiteer van diverse micro- en macronutriƫnten en krijg je voldoende vitamines mineralen en vezels binnen. Eet een dag bij de lunch een salade met tomaat, komkommer en ijsbergsla met ƩƩn of twee gekookte eieren. Eet een volgend dag kipfilet met volkorenbrood en groentesoep.

  1. Drink genoeg

1,5 tot 2 liter per dag wordt is de richtlijn om te drinken. Sport je intensief en zijn de temperaturen warmer, dan zal dit hoger komen te liggen. Vol is vol, push jezelf niet tot het water uit je neus komt. Hanteer een bidon met motiverende teksten of varieer met diverse smaken water die te koop zijn bij de supermarkten.

  1. Eet iedere week vis

Gezonde visvetten verkleinen de kans op hart- en vaatziektes. Daarbij bevat vis omega 3, 6 en 9 die bijdrage leveren voor je hersenen en de kans op dementie en alzheimer verkleinen. Ook bevorderen omega 3 vetten het denkvermogen en dragen ze bij aan de cognitie. Kies voor haring, zalm, gerookte makreel bij stamppot en vermijd kibbeling, lekkerbek of andere gefrituurde snacks.

  1. Vermijd tussendoortjes

Ga voor grote volwaardige maaltijden. Op deze manier zal je tussendoortjes en suikerrijke producten makkelijker kunnen vermijden. Suikerrijke producten hebben een hoge dooreetfactor en bevatten vaak veel calorieƫn. Drink je koffie en thee zonder suiker. Vervang gezoete dranken door suikervrije dranken. Vind je dat lastig? Kies dan in ieder geval voor caloriearmen dranken. Beperk gebak, koek en snoep. Eet niet uit emotie en laat voeding niet iets zijn waarmee je jezelf telkens beloont. Voeding is een energiebron om de kar verder voort te kunnen laten trekken, meer niet.

  1. Eet meer groenten

Groenten bevatten heel veel vitamines, vezels, mineralen en heel weinig calorieƫn. 250 gram of meer raden wij aan te hanteren. Eet groenten bij je ontbijt met een gebakken ei, wok je groenten of maak er soep van. Je kan ook salade maken met vis of gevogelte als lunch eten.

  1. Geniet van zuivel

Zuivel levert calcium, vitamine B2 en heel veel eiwitten. Kies voor magere of halfvolle producten, zoals kwark, yoghurt en melk.

  1. Eet meer fruit

Groenten bevatten heel veel vitamines, vezels, mineralen en heel weinig calorieƫn. 250 gram is een algemene advies. Van fruitsuiker word je niet dik! Van te veel calorieƫn zal je overgewicht krijgen. Eet geen fruit als je honger hebt, maar een goede stevige maaltijd. Vermijd fruit als tussendoortje en reken het juist als een volledige maaltijd door meerdere stukken tegelijk te eten. Probeer eens bananenpannenkoekjes uit of mix fruit door kwark, havermout of andere ontbijtgranen.

  1. Zorg voor voldoende vezels

Vezels bevorderen je stoelgang en zetten je darmen goed aan het werk. Daarnaast helpen de vezels om een verzadigd gevoel te creƫren en kan je op die manier een flinke tijd vooruit zonder weer te eten. Ga niet de valkuil in door voor bruine producten te kiezen. Kies in plaats daarvan voor volkoren producten, zoals volkoren brood en pasta. Eet 2 stuks fruit per dag, want ook daar zitten vezels en kom je ook aan je vitamines en mineralen.

  1. Eet meer peulvruchten

Peulvruchten zijn voedzaam, vitamine rijk, bevatten veel eiwitten en verzadigen je heel goed. Vegetariƫrs en veganisten halen voornamelijk de eiwitten uit peulvruchten. Verwerk peulvruchten in chili con carne, echte humus, linzensoep of in salade met kidneybonen, paprika, komkommer en tomaat. Maak het altijd lekker!

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Wellicht ook interessant

Scroll naar top