Gezonde weerstand tegen het Coronavirus

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Het is belangrijk om naast de maatregelen tegen het Coronavirus goed voor jezelf te zorgen. Hiermee duid ik zowel op lichamelijke als mentale gezondheid. In deze blog heb ik een aantal punten opgesomd die jou gemakkelijk zullen helpen deze moeilijkere dagen gezond door te komen. Van belang is om in het achterhoofd te houden dat je deze input ook toepast wanneer er betere dagen zijn. Het doel is namelijk een duurzaam gezonde leefstijl!

Voorkom ziektes

Sterk zijn kan zowel fysiek als mentaal. Balans in alles is de sleutel tot succes. Wanneer je een sterke weerstand hebt, betekent dat dat jouw lichaam sterk genoeg en bestand is tegen ziekteverwekkers. Uiteindelijk is het doel om ziek worden uiteraard te voorkomen!
Zorg een volwaardige voeding. Hiermee bedoel ik dat je moet zorgen voor voldoende inname van vitamines en mineralen.

Tussendoortje of bij de maaltijd

ELKE DAG wil je iets aan groente binnenkrijgen. Dit kun je doen door bij iedere maaltijd een kleine hoeveelheid te nuttigen of als tussendoortje te eten. Denk aan snoeptomaten, wortelen, komkommer en ga zo maar even door. Ook kun je denken aan fruit. Als tussendoortje doen grote bedrijven als Liga, Vitalu of Bolletje hun uiterst best om ervoor te zorgen dat je die producten gaat eten. In plaats daarvan of als variatie kun je ook lekker een stuk fruit nuttigen! Probeer je supermarkten zo veel mogelijk te vermijden? Ga slim boodschappen doen en neem vooral diepvriesgroente- en fruit mee. Tegenwoordig verkrijgbaar in bijna alle supermarkten. Zelf haal ik geregeld diepvries producten, omdat het gemakkelijker is voor te bereiden. En let op dat gemak niet altijd de best optie is.

Zuivel

Zuivelproducten! Bij het ontbijt en/of de middagmaaltijd of lekker als tussendoortje; bijvoorbeeld een schaaltje yoghurt met een stuk fruit. Met zuivel kun je ook denken aan een bolletje of twee ijsjes of waterijsjes!

Ook een ijsje kun je als zuivelproduct nuttigen!

Vis

Eet zeker één keer in de week vis. Het liefst twee keer. Echter als er één is, zal de tweede op zijn tijd ook komen. Vette vissoorten zoals zalm, makreel en paling bevatten een hoog gehalte aan de gezonde omega vetzuren die je zenuwstelsel en hart en vaten ondersteunen. Verder zijn vette vissoorten rijk aan vitamines denk aan vitamine D (vooral nu we vaak binnen zijn), B2 en B12 welke een belangrijke rol spelen bij de energiestofwisseling. In de diepvriesvakken van de supermarkten vind je verpakte vissoorten. Neem af en toe gerookte zalm of makreel lekker op brood of in een tosti. Tonijn en zalm in blik kun je ook consumeren. Als je voor vis een een blik kiest, kies dan ervoor dat het in water is en niet in olie.

Vlees, kip en ei

De reden dat ik dit naar voren schuif is, om ervoor te zorgen dat je jouw eiwitinname verhoogt. Daarbij is het zo dat als je eieren eet, je een goed verzadigd gevoel creëert. Het bestaat namelijk ook uit vetten die niet al te snel verteren in de darmen en dat ‘vol’ gevoel geeft. Maar overdrijf niet. Een portie (100-150 gram) uit deze groep per keer is voldoende. Probeer te variëren: twee dagen vlees, twee dagen kip, zodat er nog ruimte is voor vis en een vegetarische dag met peulvruchten en extra veel groenten!

Vlees, vis, kip en ei. Perfect om je eiwitten aan te vullen en nog lekker ook!

Handje noten

Eet elke dag een handje ongezouten en ongeroosterde noten! Deze zitten boordevol gezonde voedingsstoffen. Vooral voor vegetariërs en veganisten zijn ze onmisbaar als vleesvervanger. Kijk goed naar welke soorten je consumeert. Amandelen bijvoorbeeld zijn eiwitrijker dan walnoten. Het beste is uiteraard om te variëren!

Peulvruchten

Peulvruchten: Jawel, de bekende ‘kuru fasulye’ onder de Turkse gemeenschap is hartstikke gezond! Eet er vooral ‘tursu’ bij en ‘bulgur’ in plaats van witte rijst. Peulvruchten kan je lang bewaren waardoor het nu onmisbaar is in je voorraadkast. Ook ‘mercimek corbasi’ met extra veel citroensap doet het hartstikke goed.

Houd een handje ook bij een handje.

Volkoren producten

Eet volkoren producten! Volkoren producten bevatten meer vitamines en mineralen dan niet-volkoren producten. Om een vergelijking te maken tussen wit- en volkorenbrood. Terwijl één snee witbrood 6 mg magnesium bevat is dat bij volkorenbrood 23 mg! En bovendien bevatten ze meer vezels welke een gezonde darmmilieu ondersteunen. Gezonde darmen = Sterke weerstand!

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Wellicht ook interessant

Scroll naar top