Groene groenten

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Voor een gezonde leefstijl is groente niet te missen in een voedingsplan. Het advies is om minimaal 250 gram groente per dag te eten. De Schijf van Vijf bevat een schijf waarbij groente en fruit aangekaart wordt. Groente levert weinig calorieën en veel voedingsstoffen op voor het lichaam. De geheime powerfood zijn de groene groenten! Daarbij hangt het eten van groente samen met een lager risico op chronische ziekten, zoals obesitas, COPD, verhoogde bloeddruk enzovoorts. In deze blog behandelen we waarom groene groenten de geheime powerfood is

Was groente altijd grondig onder stromend water om vuil en stof te verwijderen. Voor het milieu is het eten van seizoensgroenten het best. Er zijn verschillende milieu en fair trade keurmerken voor groente.

Het maakt niet uit welke soort je consumeert betreft de groenten. Ze zijn allemaal goed voor je. Blijf wel variëren en word geen lopende groenteboom!

Groene groenten

De geheime powerfood!

Bij iedereen die ik begeleid probeer ik, waar mogelijk, groen groenten toe te voegen aan het voedingsplan.

Een royale portie groene groenten per dag kan de resultaten van de lichaamssamenstelling ten goede komen en deze zelfs een enorme boost geven. De winter is een van de beste tijden om van groene bladgroenten te genieten, omdat ze vers zijn en op verschillende manieren kunnen worden geconsumeerd.

Voeg ze toe aan salades, kook ze in de oven met veel extra kruiden of neem een ​​groene smoothie. Ik ben zelf niet echt een voorstander van smoothies, omdat de spijsvertering al bij de mond begint. Met een smoothie kauw je niet of nauwelijks, waardoor je de eerste stappen van de spijsvertering overslaat.

Let op dat je niet altijd een smoothie hanteert om groenten binnen te krijgen. Je slaat namelijk de eerste stap van je verteringsstelsel over!

Advies

Volwassenen krijgen het advies om dagelijks minimaal 250 gram groente per dag te eten. Als je varieert tussen de verschillende groentesoorten, krijg je alle voedingsstoffen uit groente binnen die je nodig hebt.

Groente is goed voor de gezondheid. Het verlaagt het risico op hart- en vaatziekten, en hangt samen met een lager risico op diabetes type 2 en bepaalde vormen van kanker.

Groente eten kan de hele dag door. Denk bijvoorbeeld aan groente op je brood, als tussendoortje en bij de avondmaaltijd natuurlijk.

Variëren in groenten zal ervoor zorgen dat je het lekker blijft vinden. Nog niet goed? Je kan altijd wat kruiden aan toevoegen!

Belangrijk

Wat de voorkeur van een individu die ik coach ook is, ik probeer de groene groentes altijd toe te voegen aan het voedingsplan. Dit is enorm belangrijk om een gezond en vitaal leefstijl eigen te maken!

Opties

Hier zijn mijn favoriete 6

  1. Spinazie
  2. Courgette
  3. Broccoli
  4. Artisjok
  5. Asperge
  6. Spruitjes

Opmerking

Het eten van veel plantaardig voedsel is waarschijnlijk beter dan het nemen van supplementen. Als je niet genoeg groene groenten in je dieet krijgt, kan een supplement nuttig zijn. Echter blijft het advies om allereerst zo veel mogelijk met volwaardige natuurlijke voedingsproducten je voedingsstoffen binnen te krijgen. Ook met name door te kauwen. Dat is namelijk stap 1 van ons verteringsstelsel.

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Wellicht ook interessant

Scroll naar top