Hoe gezond is popcorn?

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

2 bloggen geleden gaf ik informatie en richtlijnen mee over de zoutconsumptie. Vervolgens vroeg ik op Instagram wat jullie liever kiezen, zoete popcorn of gezouten. Zeker 75% stemde in voor de zoete variant. In de blog leg ik uit waarom popcorn een gezonde snack kan zijn, welke variant je beter kunt kiezen en geef ik een aantal superhandig tips om de lekkerste popcorn te creëren!

POPCORN, WEL OF NIET GEZONDE TUSSENDOORTJE?

Popcorn is gepofte mais. Als je de korrels van de graan verwarmt, ontstaat er aan de binnenkant stoom, omdat het water in de korrels verdampt. De flinke druk hierbij zorgt ervoor dat de schil van de korrel openbarst.

Er zijn verschillende varianten van een popcorn. Blijf gevarieerd eten, dan kan een popcorn prima als snack gegeten worden!

VOEDINGSSTOFFEN MAIS

Popcorn bevat veel van dezelfde stoffen als mais, maar hoe gezond is mais? Het graan bevat flink wat vezels, stoffen die je darmen gezond houden en daarmee voor een goede spijsvertering zorgen. Verder bevat het antioxidanten, zoals polyfenolen. Deze stoffen zorgen er niet alleen voor dat je lichaam minder kans heeft op ontstekingen, maar gaan ook nog eens aderverkalking tegen. Minpunt van mais is dat het een hoge glycemische index, heeft, wat betekent dat suikers uit het voedingsmiddel snel in het bloed opgenomen worden.

Popcorn is gepofte mais en bevat veel voedingsstoffen!

ZOET OF ZOUT NEMEN?

Zoete popcorn wordt vaak gebakken in transvetten. En zoals we weten is dit slecht voor je gezondheid en verhoogt het de kans op hart- en vaatziektes, diabetes en cholesterol. Om de popcorn gezoet te krijgen worden er vervolgens heel veel suikers toegevoegd. Denk aan een laagje roomboter, chocolade of karamel.

Gezouten popcorn bevat vaak ongezonde transvetten en andere kunstmatige toevoegingen. Daarnaast wordt de snack vaak met gesmolten boter gegeten en wordt het zo een enorme caloriebom.

Gezouten popcorn bevat veel natrium. Echter kun je hierop inspelen door de rest van je dag de zoutconsumptie in de gaten te houden!

SUPERMARKT VARIANT

Wanneer je kant-en-klare popcorn bij de supermarkt koopt, zitten er evenveel en soms zelfs meer calorieën in de zoute dan in de zoete popcorn. Dit is best interessant. In zout zit namelijk geen calorieën en in suikers juist heel veel.

Hoe kan dat? Check de volgende keer in de supermarkt maar eens de etiketten van de zakken zoete en zoute popcorn. De zoute popcorn bevat meer vet dan de zoete variant. Hierdoor loopt het totaal aantal calorieën natuurlijk snel op.

Mais is gezond en lekker en bevat het veel voedingsstoffen. Dat weet deze kleine grote jongeman dat ook. Smullen maar!

KORTOM

Zelfgemaakt popcorn is gezond ja. Supermarkt popcorn bevat veel meer calorieën en chemische stoffen. Check daarom de etiketten voordat je denkt dat elk popcorn een gezonde snack is!

GOLDEN TIP

Om van smaak te variëren kan je kruiden aan toevoegen of diepvriesfruit in de magnetron laten smelten en over je popcorn verspreiden. Mmmhh heerlijk!

Daarnaast kun je ook chilipoeder of knoflookpoeder hanteren om interessante popcorn variant te creëren. Laat je creativiteit erop los, maar verwaarloos het niet met de extra calorieën!

Wanneer je het met mate eet, hoef je je dan zeker niet schuldig te voelen!

Coach Berkay

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Wellicht ook interessant

Scroll naar top