Hoeveel eieren per dag of week is gezond?

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Ik kan nog goed het moment herinneren toen het gesprek met mijn moeder viel over hoeveel eieren er op een dag gezond. In deze blog lees je hoeveel eieren er op een dag of week gezond is, wat eieren bevatten en waar de risico’s liggen. Daarbij krijg je van coach Berkay ook een GOUDEN TIP!

Gebakken ei of gekookt ei? Beiden kunnen lekker zijn, maar de vraag die je jezelf moet stellen is: ”Welke kan ik het beste hanteren als ik controle wil krijgen op mijn lichaamsgewicht?”

Eieren🥚🍳

Eieren, hoeveel mag je er per dag of week van eten? Ik kreeg laatst de vraag van een cliënt van mij: ⠀⠀⠀⠀⠀⠀
🤔”Berkay, ik zie dat je met regelmaat eieren eet. Hoeveel eieren eet jij eigenlijk per dag?”.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Ik: “Nou dat varieert van 4 tot 6 gekookte eieren per dag.”
⠀⠀⠀⠀⠀⠀
😲”Wow, zoveel!? Is dat dan niet ongezond?”
⠀⠀⠀⠀⠀
Ik: “In mijn geval past het prima in mijn voedingsplan, want zowel de macro- als de micronutriënten zijn uitgebalanceerd. Omdat het gekookt is, zit ik ook niet te hoog in de kcal en vetten.”

Gezond of ongezond?✅❎

Of een ei iedere dag gezond of ongezond is, is afhankelijk van wat je verder gedurende de dag eet. Het Voedingscentrum adviseert om te variëren in vis, peulvruchten, vlees en ei. Het eten van 2-3 eieren per week past in een gezonde voeding. Vegetariërs kunnen 3-4 eieren per week eten.

Eieren & cholesterol

Ondanks dat een ei verder onschuldig lijkt, is het rijk aan cholesterol. Het eigeel cholesterol rijk. Eiwit eiwitrijk aan en bevat bijna GEEN vetten!
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Een hoog bloed cholesterolgehalte vergroot het risico op hart- en vaatziekten. Als jij of je cliënt overgewicht heeft, is het dus raadzaam om niet zo veel eieren op een dag te eten als dat ik het doe!🚫

Wanneer er sprake is van zwaarlijvigheid, dan is het belangrijk om te letten op de bereidingswijze van voedingsproducten. Houd je van lekker een stuk ei, kies dan voor een gekookte ei of met een olie spray!

Gouden tip!

Iedereen is uniek op zijn of haar eigen manier. Daarom is het voor jou als individu en als coach belangrijk om in te spelen op de huidige situatie en het voedingsplan zodanig uit te balanceren dat het verantwoord blijft om het te volgen!

Wat jouw situatie of niveau ook is, er is altijd licht aan het einde van de tunnel. Het mooiste om een doel te behalen is niet het doel waar je naar toe werkt, maar de weg de je doorloopt!

Kortom

Het hoeft dus geen probleem te zijn om 4 tot 6 eieren op een dag te eten. Een probleem dat wel bij komt kijken is winderigheid. Mensen om je heen…wees dus gewaarschuwd!😷

Heb jij een onderwerp waar je meer over zou willen weten? Laat het dan mij weten door een mail te sturen en volg Optimaal Leefstijl op Instagram, Facebook en YouTube!⚠️

Kennis is macht, zolang je het naar de praktijk kunt vertalen. Wil jij meer uit jezelf halen en je fysieke en mentale welzijn naar een hoger niveau tillen? Neem dan gerust contact op om te kijken naar de mogelijkheden!🔝

Coach Berkay

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Wellicht ook interessant

Scroll naar top