Mobiliteit en flexibiliteit

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Mobiliteit en flexibiliteit zijn termen die veelvoudig gebruikt worden onder de sporters, wat is echter het verschil en bij welke gewrichten wil je mobiel zijn en bij welke flexibel? In deze blog gaan we langs een aantal gewrichten en krijg je de toelichting wat het specifieke gewricht nodig heeft. Dat kan zijn stabiliteit of mobiliteit.

Mobiliteit en flexibiliteit, wat is het verschil?

Als we naar de verschillende gewrichten in ons lichaam kijken, kunnen we zien welk gewricht meer mobiliteit nodig heeft en welk gewricht meer stabiliteit nodig heeft. Lets check it out!

De enkel

De enkel heeft meestal mobiliteit nodig. In het algemeen, als de enkel niet goed beweegt, zal een verhoogde kracht worden verdeeld door de knie of voetboog die verre van optimaal is.

Het enkelgewricht heeft een behoorlijk mobiliteit nodig. Het helpt je om lager in de squat positie te komen!

De knie

De knie heeft meestal behoefte aan stabiliteit en is een bekende bron van pijn bij stoornissen in de heup of enkel. Bij cliënten die ik gecoacht heb zag ik zelden een stabiele knie. Als vuistregel is kniestabiliteit een van de prioriteiten bij het ontwerpen van programma’s.

Het kniegewricht hoort stabiel te zijn. Het helpt je om optimaal kracht te leveren met de beenspieren!

De heup

De heup heeft meestal mobiliteit nodig. Een gebrek aan mobiliteit zal leiden tot verhoogde kracht door de lumbale wervelkolom en knie bij een poging tot diepe hurkende bewegingen. De heup is uniek omdat een gebrek aan stabiliteit er ook toe kan leiden dat de knie compromitterende posities krijgt, wat het risico op de patella of ligamentaire structuren van de knie verhoogt.

De lumbale wervelkolom

De lumbale wervelkolom (tot de onderrug) heeft meestal behoefte aan stabiliteit. Wanneer er een gebrek aan stabiliteit is, kan de wervelkolom buigen of zich uitstrekken voorbij zijn neutrale positie, waardoor de structuren van de wervelkolom worden beschadigd.

De thoracale wervelkolom

De thoracale wervelkolom (met betrekking tot de borstkas) heeft meestal mobiliteit nodig en zal ervoor zorgen dat de lumbale wervelkolom, evenals de schoudergewrichten, overmatig bewegen als de thoracale wervelkolom te stijf is.

Het schoudergewicht en de scapula

Het schoudergewricht en het scapulaire / thoracale gewricht hebben meestal stabiliteit nodig. Wanneer het gewricht onstabiel is, kunnen bewegingen van bovenaf microtrauma veroorzaken, wat in de toekomst tot aanzienlijkere verwondingen leidt.

Een gezond schoudergewricht en scapula houdt in dat het mobiel genoeg is om volledige beweging uit te voeren. Als je blokkades voelt bij bepaalde bewegingsvormen, dan kunnen oefeningen helpen om voor de lange termijn de spieren te versterken. Een massage is voor de korte termijn!

Bij het ontwerpen van trainingsprogramma zijn dit allemaal facetten waar coach Berkay rekening mee houd.

Wil je een gepersonaliseerd trainingsprogramma op basis van een assessment? Wij helpen je graag verder. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Wellicht ook interessant

Scroll naar top