Snel afvallen met blijvend resultaat

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Snel afvallen met blijvend resultaat

De fitness- voedingsmarkt is innoverend bezig. Jaarlijks komen er nieuwe dieet hypes. Crashdieet, koolhydraatarm dieet of bijvoorbeeld het Pioppi-dieet dat vanaf 2018 alle aandacht kreeg. Welke dieet werkt nou écht? Hoe herken je een goed dieet? En is een dieet volgen sowieso wel verstandig?

Diëten of een gaan voor een gezond en gebalanceerd voedingspatroon? De meeste mensen hebben al een vertekend beeld bij het woord diëten. Je gaat een tijdje met alle moeite van dien enorm je best doen door flink minder te eten en meer te sporten, totdat je jouw streefgewicht hebt behaald. Je zal afvallen dat is een feit. Echter is dit compleet een verkeerde manier om je streefgewicht uiteindelijk vast te kunnen houden. Sterker nog je zal snel weer terugvallen op je oude gewicht en kruipen zelfs meer kilo’s er weer aan. Aanschouw het welbekende patroon: het jojo-effect.

Stap voor stap afvallen

Voeding is een aspect dat niet universeel is. Iets wat voor persoon A werkt, zal voor persoon B juist niet kunnen werken. Er zijn talloze aspecten om rekening mee te houden. Belangrijk is om een dieet te vinden dat echt bij je past. Laat je niet leiden door hypes. Sommige mensen vinden het prettig om een tijdje te vasten gedurende de dag en andere minder koolhydraten te nuttigen. Laat je niet leiden door een dieetervaring van je buurvrouw of buurman, maar focus op een voedingspatroon dat voor jou het beste werkt. Pak het stap voor stap aan. Start met kleine veranderingen die je gemakkelijk lukken en bouw die verandering rond om je eet- en leefpatroon. Dat betekent dat het niet gaat om een ‘quick fix’, maar om het creëren van gewoontes die ervoor zorgen dat je op gewicht blijft. Het beste dieet is je persoonlijke dieet!

 

Een goed dieet is een gezond dieet

Een gezond dieet start en staat bij volwaardige voedingsproducten die je écht opeet. Geen maaltijdvervangers, eiwitshakes of superfoods kunnen een gezond dieet vervangen. Ze kunnen wel als toevoeging dienen aan een voedingspatroon, misschien helpen ze je om tijdelijk af te vallen, maar praktijk leert dat het voor de lange termijn niet effectief is. Uiteindelijk leveren volwaardige en onbewerkte producten je de meeste voedingsstoffen.

 

Alle voedingsstoffen zijn belangrijk voor het lichaam. Eiwitten geven een goed verzadigd gevoel. Vandaar worden steeds meer eiwitrijke voedingsproducten op de markt gebracht. Echter hebben we niet zo veel nodig als het beweert wordt. Veel eiwitten zitten in vis, vlees, eieren, kwark, kaas en peulvruchten. Raadpleeg een goede coach om je verder te helpen bij het opstellen van de berekeningen voor je persoonlijke voedingsplan.

Ook vezels zorgen ervoor dat je lang verzadigd bent. Ze zitten in diverse volkoren graanproducten, fruit, groenten, peulvruchten, noten en aardappelen. Groenten bevatten nauwelijks calorieën en veel vezels. Voor grote eters is het dus raadzaam om voldoende fruit in het voedingsplan te hebben staan. Streef naar minimaal 250 gram groenten per dag of zelfs meer. Als je groenten niet echt lust, kan je je groenten verdelen over je lunch, het avondeten en tussendoor. Zo eet je kleinere porties en kan je het telkens combineren met andere voedingsproducten.

Zo herken je een goed dieet:

  1. Het voedingspatroon is  volwaardige voedingsproducten en is makkelijk vol te houden.
  2. Het is geen crashkuur: het bevat voldoende calorieën. Gemiddeld eet een vrouw 2000kcal en een man 2400kcal. Deze richtlijn wijkt per persoon af.
  3. Focus niet op quick fix, maar juist op de lange termijn.
  4. Een gezonde voedingspatroon in combinatie met bewegen is de ultieme combinatie tot snel en blijvend resultaat.

3 tips die het makkelijker maken

  1. Structuur 

Dagelijks worden we verleid met reclames op producten te kopen, proeven of ervaren. Het kost best veel zelfbeheersing om aan al die prikkels weerstand te bieden. Wat helpt, is om structuur te creëren over de gehele dag of zelfs week, zodat je weet wat je gaat eten op een dag. Experimenteer met recepten, eet voldoende groenten en fruit, drink voldoende water en eet gevarieerd met de volwaardige voedingsproducten. Af en toe eten uitstellen is niet het einde van de wereld. Daag jezelf ook uit om eens wat minder te eten en niet bij een bepaald emotie of gevoel direct richting eten of drinken te stappen.

  1. Eet gefocust

Bewust eten is een belangrijke stap. Eet en kauw gefocust, zodat je hersenen voldoende tijd hebben gehad om signalen af te geven voor het optimaal activeren van je spijsverteringsstelsel. De eerste stap daarbij is kauwen. Gemiddeld kauwen we 15 tot 20 keer alvorens we een product slikken. Pauzeer tijdens het eten door je bestek, boterham of ander voedingsproduct even neer te leggen en luister naar de signalen van je lichaam.

  1. Balans is de sleutel tot succes

Een dag ongezond eten wilt niet direct zeggen dat je slecht bezig bent. Laat daarom het eten en drinken van andere voedingsproducten niet je schuldgevoelens geven. Eet het met mate en blijf dan weer de juiste koers varen door de volgende maaltijd de draad op te pakken. Als het alleen niet lukt, zoek dan hulp van personal trainer en leefstijlcoach Berkay.

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Wellicht ook interessant

Scroll naar top