Vijf tips voor thuis sporten

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Thuis sporten? Dat klinkt lekker makkelijk, maar ga je het ook echt doen? Zo houd je het vol ook als je normaal een sportschoolfanaat bent.

Je checkt in deze blog 5 tips om thuis het trainen effectief en leuk te houden. Het is van belang dat je altijd start met de mogelijkheden die je op dit moment hebt. Geef je zelf geen extra druk mee dat bepaalde dingen moeten, omdat anderen het zeggen. Start en werk vanuit jouw eigen niveau en hanteer de handvatten die voor jou toepasselijk zijn!

Een inspirerende omgeving is de #1 lifehack voor groei

Dat consistent blijven met je trainingen belangrijk is zal je ongetwijfeld al wel weten. Hoe je dat kan vergemakkelijken is door werk te maken van een eigen ruimte waar je jouw trainingen prettig kunt uitvoeren. Als er namelijk iets is wat jou succesvoller en gelukkiger maakt dan is dat wel een inspirerende omgeving. Creëer een ruimte waar je lekker vrijuit kan bewegen. Ergens waar je in ieder geval ongegeneerd je gang kunt gaan. Wanneer je woonkamer je gym is en je ook de keuze hebt om op de bank te ploffen, wordt de verleiding misschien net wat te groot om je training uit te voeren.

´´Wanneer je woonkamer je gym is en je ook de keuze hebt om op de bank te ploffen, wordt de verleiding misschien net wat te groot om je training uit te voeren.´´.

Structuur en hoevaak trainen?

Zorg voor vaste dagen en tijden. Net als op de sportschool waar de lesuren ingeroosterd zijn. Zo wordt het sporten sneller een vast onderdeel in je week. Zodra het een gewoonte is, wordt het makkelijker om het vol te houden.

´´Plan vooruit en voorkom hoofdpijn en stress.´´.

Focus op TUT!

Thuis trainen met gewichten geeft je meer het gevoel dat je echt in de sportschool aan het trainen bent, wat motiverend kan werken. Je kunt hogere weerstanden met gewichten creëren dan met lichaamsgewichtsoefeningen of elastieken. Om thuis een goede training neer te zetten is het echter niet noodzakelijk om gewichten in huis te halen.

Met eigen lichaamsgewicht oefeningen is het raadzaam om te focussen op TUT. TUT staat voor Time Under Tension. Dit doelt er op dat je erop moet focussen dat je spiermassa lang onder spanning staan tijdens de oefening. De weerstand die je gebruikt tijdens thuis trainen zal namelijk vaak een stuk minder zijn dan wanneer je gewoon in de sportschool traint.

´´Samen sporter kan leuker zijn!´´

Let’s do it!

Oke…. ruimte ready, sportkleren zijn aangetrokken en nu starten! Maar waar begin je nou mee?!

Het kan lastig zijn om een goed schema te maken om thuis te trainen, omdat het kennis, creativiteit en kunde vergt. Gelukkig heeft coach Berkay drie schema’s speciaal voor jou ontwikkeld die thuis kunt uitvoeren zonder specifieke apparaten of gewichten.

´´We maken een sterke start!´´

Herstellen = successen boeken

Uit onderzoek is gebleken dat actief herstel beter is dan passief herstel. Op dagen dat je besluit niet te trainen, maak dan een ommetje, ga het bos in of fiets een stukje. Actief herstellen stimuleert de doorbloeding van het lichaam en helpt sneller van spierpijn en/of andere klachten af te komen.

Meer is dus niet altijd beter. Juist de momenten dat je jouw rust pakt word je sterker. Plan dus ook je rustmomenten in! Een voorbeeld van een planning:

  1. Maandag trainen [lekker een sterke start maken van een nieuwe week!]
  2. Dinsdag rusten
  3. Woensdag trainen
  4. Donderdag rusten
  5. Vrijdag trainen

Frisse lucht doet wonderen, dus in het weekend buiten een wandeling maken in het bos of een ander mooi plek!

Nu kom ik nog stijver van m’n stoel af dan dat ik ging zitten om deze tips te schrijven, dus is het weer tijd om in beweging te komen. Heel belangrijk!

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Wellicht ook interessant

Scroll naar top