Wandelschema voor beginners

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

8 weken wandelschema

Een trainingsschema is handig om effectief in de praktijk aan de slag te gaan. Als jij wilt startend met wandelen, dan kan je gratis dit schema hanteren voor de komende 8 weken. Met dit trainingsschema ga je rustig van start, zodat je een loopritme ontwikkelt dat je kunt vasthouden zonder buiten adem te raken.

Focus met het wandelen niet al te veel op de afstand, tijd of de keren dat je wandelt. Probeer te genieten van de omgeving en haal plezier uit het wandelen zelf. Een bosrijke omgeving is dan ook te adviseren. Een bosrijke omgeving geeft je een ontspannen gevoel, je voelt je dichter bij de natuur en bent in een zuurstofrijk omgeving. Ga niet te hard van stapel als beginnen wandelaar. Bouw je tempo rustig op en start bijvoorbeeld twee of drie keer per week te wandelen. Gaat dat een week of drie goed? Dan kan je besluiten om een groter rondje te hanteren of een extra dagje te wandelen. Laat je verassen door de kracht van beweging en misschien loop jij over enkele weken wel een uur achter elkaar!

Start verantwoord met je wandeling. Doe een kleine warming-up door je lichaam te rekken en strekken, je knieën op te halen, je romp te roteren en armen vooruit en achter te zwaaien. Ben je klaar met wandelen? Eindig dan met een cooling down.

 

Algemene instructies

  • Je moet kunnen blijven praten terwijl je loopt.
  • Je wilt dus geen maximale hartslag bereiken.
  • Driemaal per week een half uur lopen is voldoende om je conditie op peil te houden.
  • Start altijd met 10 minuten opwarmen en eindig met 10 minuten afkoelen.

Download hier gratis jouw 8 weken wandelschema

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email

Wellicht ook interessant

Scroll naar top